Followers

Wednesday, February 27, 2013

Pengalaman mengandung Part 1

Assalamualaikum w.b.t


Since pregnant menjadi kewajipan untuk tiap tiap hari perkara pertama yang dilakukan bila open laptop adalah buka page baby center untuk membaca segala info tentang bayi .

Arghh minat berubah bukan lagi pada online shopping website bukan lagi pada youtube video makeup dan yang pasti bukan lagi pada Facebook.Macam tidak percaya dengan diri sendiri. Dulu masa anak dara buka je latop semua perkara yang dilist di atas akan menjadi benda pertama muncul.Sekarang tidak lagi, minat berubah mengikut usia dan masa. haaaaaa curlass...

Jom saya share apa website yang buat saya addicted hari hari mahu buka sampai mengalakan rating website yang menjadi kegilaan para wanita. ( maybe simptom ini hanya pada perempuan mengandung seperti saya kott..?? )

Babycenter

Babycenter.com adalah salah satu website yang bagi saya agak details explanation tentang kandungan dari seawal seminggu , especially untuk para mommy to be yang first time macam saya. For sure memang zero experience, benda ni kita takde belajar kat sekolah mahupun universiti, semua adalah pengalaman dan setiap orang akan melalui pengalaman yang berbeza beza.

Dan setelah sendiri melaluinya jujur saya katakan ia adalah pengalaman yang manis sebenarnya :) yang saya pasti bila baby saya dah lahir saya pasti akan merindui zaman mengandung.auwwwww~ Dilayan bagaikan seorang princess oleh suami dan orang ramai. Dimana mana pasti akan menjadi concern orang ramai.Jelesss kan? hehehe.

Dalam website babycenter kita juga boleh melihat perkembangan baby kita dari masa kesemasa, maybe info yang diberi sometimes berbeza untuk setiap orang yang melaluinya tetapi agak accurate info dan details yang diberikan :)

Saya sangat excited bila mana setiap minggu babycenter akan menghantar perkembangan baby kita di email once kita register. Dan dari situ saya semakin exctited ntuk melihat perkembangan baby saya, size die, anggota dia, Ya Allah sangat sangat teruja kot!

Setiap hari saya akan pegang dan usap perut tengok depan cermin, bilalah perut nak membesar..hahaha berangan kannn, sebenarnya tak sabar. excited! Dan saya ingat saya je yang macam tu bila saya dengar experience rakan rakan semua cakap memang pun akan automatic kita jadi macam tu. hihihihih...

Alhamdulilah sekarang kandungan saya dah berusia 14weeks. Dah masuk trimester kedua. Sekejap je saya rasa, Rupanya sedar tak sedar almost 2months saya menempuh pengalaman sebagai ibu mengandung yang bagi saya normal seperti yang saya baca di info2 yang saya dapat dari mr google ^_^.

Alhamdulilah walaupun sebenarnya sangatlah letey penat tapi saya happy, walaupun makan muntah makan muntah, jalan kemana mana shopping complex semua dah menjadi mangsa muntahan saya, Ketiadaan plastik plastik pos pun saya jadi untuk saya muntah, tepi longkang dan macam 2 lagi but i am happy sebab saya diberi peluang merasai apa itu "MORNING SICKNESS" yang selama nie saya dengar cerita dari pengalaman orang :)

Dan rupanya banyak kelebihanya :-



1. Risiko keguguran lebih rendah dibanding dengan mereka yang tidak mengalaminya.

2. Mual merupakan mekanisme perlindungan untuk embrio yang masih muda. Kepekaan ibu terhadap pelbagai makan dapat menjauhkannya dari makanan yang berpotensi membahayakan si bayi yang belum lahir.

3. Kematian bayi selepas dilahirkan lebih rendah pada wanita yang mengalami mual-mual.

4. Mual-mual berkaitan dengan rendahnya risiko kelahiran pra-matang.

5. Lebih tingginya berat lahir.

6. Lebih rendahnya kecacatan selepas dilahirkan.

7. Ukuran plasenta bertambah - Kurang makan disebabkan mual menyebabkan kurangnya pertambahan berat badan di awal kehamilan. Kurangnya berat badan menyebabkan peningkatan ukuran plasenta yang menyalurkan darah kepada janin yang sedang tumbuh. Plasenta yang lebih besar menjamin tersedianya makan dan oksigen yang sihat.

Sumber : Deepak Chopra, MD. Panduan Holistik Kehamilan & Kelahiran.


Alhamdulilah mudah mudahan dipermudahkan :)

Cuma sekarang saya risau akan baby sebab saya dapat rasa kekurusan saya , maybe selera makan masih belum ada dan loya masih ada. Berat pun makin menurun. Tetapi bila doc cakap don't worry nanti lepas 4bulan insyallah selera akan bertambah.Saya lega sedikit. ye la ibu mana  tak nak baby dia sihat kan?

Sebenarnya saya tak sabar nak dapat balik nafsu makan seperti dulu.Sekarang seperti nikmat & nafsu makan ditarik sementara.Masa tu agaknya mesti mendadak naik badan saya seperti belon.wahhh bestnyee ^_^

Doakan ibu & baby selamat ye semuanya hingga sampai masa dan ketikanya :)




Keadaan baby saya sekarang ^___________________________^

8 comments:

Nana Macarona said...

Wonderful experience..hopefully one day nana plak dpt peluang ni :)

Amoi Heaxa said...

Insyallah dik ;') one day rezeki adik akan sampai :) now peluang utk honeymoon lg sbb dedua mudaaa lg :)

shuhadah Zainol said...

in sha Allah..take care dear..:)

Amoi Heaxa said...

tq shu ;') insyallah :) kamu juga take care :)

Unknown said...

Take care, sis :)

*~♥Ekin♥~* said...

am0i 14weeks,ekin 15weeks.. (*^_^*)

Anonymous said...

seronoknya! Harap2 saya juga akan ada peluang mcm ni.

Unknown said...

Take care..ambil pemakanan yg sihat dan seimbang..cari sebanyak mungkin info tentang penyusuan..ramai yg gagal menyusu first baby kerana kurangnya ilmu..
jemput jenguk blog saya
http://vitaminpilihansemua.blogspot.com/