Followers

Wednesday, May 23, 2012

Sponge

Assalamualaikum

Entry kali ini amoi mahu share dgn uols tentang penggunaan "sponge". Korang mesti familiar kan dgn perkataan sponge kan?

Kalau korang pernah ke "Facial" mesti korang tahu kenapa  dorang pakai sponge untuk membersihkan muka kita kan?kenapa tak pakai tgn je? sebab?

-Membersihkan muka dgn menggunakan tangan tidak bersih secukupnya.
-Segala kotoran Dan Habuk debu yang melekat di permukaan kulit kita semasa kita berada di luar rumah harus dibersihkan dgn sebetulnya supaya ia tak menyumbat masuk ke liang pori muka kita.

Tapi macam mana kita nak tau mana sponge muka dan sponge compact atau loose powder.jangan pulak korang balun je pakai sebarang sponge.oh no no no. elakkan ye.

Jom kite review jenis-jenis sponge.

 Sponge yang bulat seakan bumi ini yang ada lopak2 lubang adalah sponge yang terbaik.kerana tesktur die yang tak terlalu kasar sesuai untuk proses membuang kotoran dimuka kita sewaktu kita mencuci muka.
 Sponge yang berwarna warni memang menarik perhatian sanubari kan? bentuk petak-petak seakan biskut.jenis sponge nie die kerasa mcm batu even masa tgh keras korang lempar kat orang boleh benjol kepala oooo~tapi bila direndam dia akan melembik dan melembut dengan sendirinya.Function dia sama je dgn sponge kat atas tuh.cuma dia ada boleh bertukar ciri keras kepada lembut.hehehe

 Nampak tak contoh 4 Sponge kat atas tu? semua kegunaan yang berlainan.
 Nie pon sponge compact :) bentuk empat segi dan bentuk bolat.

ini normally orang guna sponge untuk foundation :) so jangan pulak nanti tersalah beli buat utk cuci muka.oh rugi disitu ~_~
Nie sponge untuk loose powder yang orang selalu guna untuk last touch up.

So nampak kan kat situ jenis-jenis sponge.Start cuci muka korang dengan menggunakan sponge.percayalah kulit korang akan rasa lebih fresh dan lebih bersih.



Sponge yang dah digunakan selama sebulan kalau korang rasa membazir nak beli lain korang rendamla seminggu sekali dgn dettol :) bagi buang kotoran yang melekap kat sponge.lebih elok beli yang baru dan tukar every months oke ^_^

Till Then,

6 comments:

A Doter said...

ow...baru tawu...new lesson today..thanks kak amoi..:)

Hidayah Maznan said...

good info..thanks for sharing beautiful :)

Syuhada Nasya said...

ouh yke ? selama ni main bedal je pakai hahah nice la.. tq taw .. jmput dtg blog kite :)

mrs adam said...

akak suka entry ni.tapi tak jumpa butang like la pulak.jgn lupa tulis lagi tip2 kecantaikan tau!

My_Sarah said...

Tapi saya cm confuse, bila masa sebenarnye nk guna sponge tu? slpas or smasa cuci muka ngn cleanser?ﹰ

Amoi Heaxa said...

lepas kamu gosok muka dgn sabun cleanser basahkan sponge n cuci sisa2 sabun :) tarik dr bawah ke atas