Followers

Tuesday, April 24, 2012

Muka Berminyak??

Assalamualaikum w.b.t


Setiap kejadian TUHAN mesti BERSEBAB?
betul tak?ada kebaikan yang tersembunyi yang kita selalu terlepas pandang.

KULIT BERMINYAK?
setiap dari kita pasti akan ada masalah sedemikian.
berminyak berkilat berkilau.
pasti stress bukan?

tapi tahukah kita kepentingan minyak untuk kulit kita?


Kulit mengandungi kira2 20% air. Kelembapan penting untuk kulit yang sihat. Ia membantu mengekalkan sel-sel permukaan supaya lembut, anjal, dan tampak muda. Keupayaan sel-sel kulit untuk mengawal kehilangan kelembapan daripada kulit adalah penunjuk utama kesihatan kulit. Satu lagi yang penting untuk kesihatan kulit optimum adalah sebum – campuran minyak semulajadi yang dihasilkan oleh kelenjar sebum pada kulit.
Apabila kelembapan semulajadi kulit dan pengeluaran sebum dalam imbangan yang sihat, lapisan hydrolipid (air dan minyak) terbentuk di permukaan kulit. Ia membantu mengekalkan kulit yang lembut, licin dan lembut. I juga mengekalkan pH yang sedikit berasid, yang membantu mengelakkan pertumbuhan bakteria dan organisma berbahaya. Misalnya panau dan sebagainya.
Tahukah anda kulit kita sentiasa diperbaharui? Proses pembaharuan yang berterusan adalah penting untuk mengekalkan fungsi kulit sebagai pelindung. Kulit kita sebenarnya sentiasa mengelupas (secara lembut dan tak disedari) untuk mengeluarkan sel lama dan menggantikannya dengan sel baru. Ia membantu mengekalkan kulit yang sihat dengan mengurangkan jumlah sel-sel kulit yang rosak oleh cahaya ultraungu atau radikal bebas masih melekat pada permukaan kulit.
sebab itula.walau macam manapon minyak perlu ada untuk kulit kita,bayangkan kalau kulit kita bebas minyak.langsung takde.confirm kering kulit kite,dan confirm kulit tak moist. BEZANYA terlalu berminyak atau normal. kamu kenal pasti kulit kamu bagaimana.
Macam saya?kulit saya bukanlah berminyak yang teruk akan tetapi akan tetap ada dikawasan zon T especially hidung n dahi.kawasan paling lazaim & keran & payah dihilangkan.
Cari product yang betul-betul serasi dgn kulit korang k.elakkan pemakaian BB CREAM ATAU FOUNDATION JENIS CECAIR BAGI ORANG YG JENIS KULIT TERLALU BERMINYAK .
till then ,